Du vet aldrig vad kunden är beredd att betala.

februari 21, 2012

Nja, kanske kan du ana eller lära dig att luska ut någelunda vad olika kunder är beredda att betala för det du erbjuder.

Min poäng är dock att du som företagare ska utgå från att du inte vet något om din kunds ekonomi och din kunds prioriteringar.

Det är bara att gå till dig själv. Erkänn att du har vissa saker i livet som får ”kosta vad det kosta vill”, bara det blir bra eller bara just det ingår.

Under alla år som jag har haft utbildningar i att sätta pris och ta betalt-frågor har jag mött många både blivande och erfarna företagare som säger ”nej, jag kan inte ta mer betalt för då blir det för dyrt för kunden”. Visst kan det vara så ibland. Särskilt om det du erbjuder är exakt likadant som det någon annan har och som den säljer till lägre pris än du gör.

Men även då… du kan inte veta…det kan finnas kunder som vill betala mer av alla möjliga skäl. Ett skäl kan vara att de helt enkelt tycker att det är roligare att handla av dig, även om du är dyrare. Ett annat är förstås att du är nån att lita på. De veta vad de får och vet att det blir som de vill ha det, kosta vad det kosta vill. Ett tredje skäl kan vara att för vissa kunder är det inte värt något om det inte är dyrt nog. Medan andra ser det som en sport att handla billigt.

Du vet aldrig. Även om du tror att du känner din kund väl och ni har gjort affärer förut. Folk kan ändra sig, ha olika dagsformer, fått ärva, vunnit på lotto, fått nya projektpengar och så vidare. Och det omvända kan förstås också hända: att den som ser rik ut och verkar ha eller ha haft pengar inte längre har det eller plötsligt fått andra prioriteringar. Glöm inte det. Det är som med livet i övrigt: ta aldrig något för givet.

Eva-Britt Hult
(Inlägg om Företagande varvas med inlägg om Dans.)

 

Posted in Blogg poster. Bookmark the permalink.

Comments are closed.