Återigen om Bemötande. Tummen upp för Peter på Biltema.

juli 15, 2011

Åter är temat Bemötande. Jag inser att jag är extra känslig.  Men jag är inte ensam. Dagligen hör jag hur folk lämnat en affär – eller stannat – på grund av bemötandet. Respons på tidigare inlägg bekräftar detta. (Tack för all feed-back! Kommentera gärna också direkt efter bloggtexten – där den ligger under Senaste-nytt.)

Vetskapen om alla oss nolltolererare som finns därute i kundvärlden borde får alla service- och företagarpersoner att vara ständigt vässade och – ständigt vänliga! För lika trötta och långsinta (går Aldrig dit igen) som vi är när vi blir dåligt bemötta, lika överlyckliga blir vi när det motsatta händer. När någon är vänlig och kunnig och gärna ger det lilla extra.

Som häromdagen: Jag köpte en bärbar rostfri grill på Biltema i Örebro. Åkte till landet, packade upp, upptäckte med en suck att grillen skulle skruvas ihop på flera ställen. Jag hade trott den var helt ihopsatt, bara börja grilla. Men Ok, jag har satt ihop många Ikeamöbler i mitt liv. Nu gällde det att läsa bruksanvisning, få allt på plats innan gästerna kom. Men icke. Bruksanvisningen utgick från att alla vet skillnaden i tum på skruvar. Jag försökte i 20 minuter, packade sen ner allt igen. Det fick bli stekt istället för grillat. Åkte nästa dag tillbaka till Biltema och sa att: Här har vi ett problem – hur ska vi lösa det? Till er fina grill finns en bruksanvisning som bygger på att det finns en tum-skruv-expert i varje familj. Det finns det inte i min. Jag är akademiskt utbildad och har satt ihop Ikeamöbler utan problem, men på detta går jag bet.  Hur 17 kan man ha sådana bruksanvisningar!!!??? Grrr.

Unga kvinnan i kundservicedisken hade inget svar. Hon försökte också se vilken skruv som skulle hit och dit, utan resultat, sa sen att de monterar inte ihop grejer. Nej, det är möjligt sa jag, men något måste vi hitta på, för jag vill gärna ha grillen och så här kan det inte vara. Då ropade den unga damen i högtalaren att någon annan i personalen skulle komma till servicedisken. Och vips stod där en rar medelålders man med ett rart leende och sa att han kunde skruva ihop grillen bara jag inte behövde den direkt, för det hade inte tid till just då. Nä, det skulle dröja till min nästa grillomgång. Jag kunde vänta. Jag lämnade namn och mobilnummer. Nästa morgon ringde de från Biltema. Jag kunde hämta min ihopmonterade grill.  Så glad jag blev! Ett problem mindre i min lilla värld. Jag frågade efter namnet på den leende gode mannen, hälsade och tackade. Mannen heter Peter.

Istället för att skriva något ilsket om Biltemas omöjliga bruksanvisningar till fina prisvärda portabla grillar och oviljan att hjälpa mig, blir det nu 50-50. Biltema (Peter, och den unga kvinnan, som ju också gjorde sitt, genom att kalla på hjälp) fixade problemet. Fortfarande tycker jag dock att bruksanvisningen är en oförskämdhet mot en stor kundgrupp som vill ha det så enkelt som möjligt i tillvaron. (Vad ska man med en bruksanvisning till om den inte hjälper den som inget vet?) Instruktioner för redan invigda är en gåta. Men det orkar jag inte uppröras över just nu. Grillkolen i den nya grillen har precis rätt värme. Nya gäster är på väg och strax ska vi njuta av grillad halomi-ost. Och jag kommer att berätta min solskenshistoria för mina gäster om hur väl jag blev bemött och var.

© Eva-Britt Hult (citera gärna men ange källan)

Posted in Blogg poster. Bookmark the permalink.

Comments are closed.