Enkla råd om lyckat företagande

maj 30, 2011

Blogg om Företagande
Välkommen till min nya blogg om Företagande! Här kommer fakta och reflektioner om företagande att blandas med konkreta tips och råd.

Varvad med Blogg om Dans
Min väg till ökad energi i företagandet och avkoppling från företagandet är dans. Jag kommer därför att varva blogg om Företagande med blogg om Dans!

Enkla råd om lyckat företagande
Det finns mycket skrivet om företagande. Vi är många som delar med oss råd om hur du bäst ska lyckas med det ena och andra. Vilka råd är bäst att följa?

Jag brukar be mina kursdeltagare att helt enkelt ta ett tomt papper och skriva ner:
– namnen på tre företag som du gärna handlar av. Helst ska det vara företag som du handlat länge av.
– namnen på tre företag som du ALDRIG handlar av!

Det brukar gå fort att skriva ner de sex olika företagen, tre goda och tre dåliga.

Sedan frågar jag varför de första tre hamnat på den goda sidan och de andra tre på den dåliga.

Svaren kan skilja sig något, men i stort sett handlar det om att de goda företagen:
– ligger nära
– har prisvärda varor och tjänster
– allt fungerar bra
– personalen är bra
– inget tjafs om man vill byta eller något har blivit fel

Och när det gäller företagen där man aldrig vill sätta sin fot igen – någonsin! – är svaren ännu mer lika – eller rättare sagt; de handlar nästan bara om en sak:
– dåligt bemötande!

Och här är folk långsinta. Det spelar ingen roll om företaget i fråga ligger alldeles så nära och har billiga erbjudanden: har man en gång blivit illa bemött är man redo att helt bojkotta företaget för resten av livet – och även hela företagskedjan om det finns en sådan!

Jag brukar försöka mildra och säga att kanske kassabiträdet eller butiksägaren eller massören just den stunden då du skulle handla hade fått ett dödsbud eller nyss haft att göra med en ilsken kund eller något annat som kan ha gjort att den tillfälligt tappat fattningen. Men icke. Det hjälper inte. Domen är hård. Bemötandet ska alltid vara på topp!

Det goda med denna kundkänslighet är att alla som säljer och bemöter kunder inser att det är verkligen värt att bemöda sig, även om föregående kund varit ilsken. Det onda är förstås att har en kund om så bara en enda gång, en sekund, tyckt illa om ens bemötande så kan det vara kört. I vart fall när det gäller fortsatt försäljning till just den personen. Sedan får man hoppas att denna person inte sprider sitt missnöje till bekantskapskretsen så att även den slutar handla av företaget i fråga!

I en undersökning jag läste för några år sedan om varför soloföretagare inte ville anställa var ett av de största hindren, förutom ekonomin förstås, att de var rädda att en anställd inte skulle känna lika starkt för företaget och företagets varumärke och profil. Kort sagt: att kunderna inte skulle få samma goda bemötande från den anställde som företagaren själv alltid såg till att ge, därför att företagaren visste hur viktigt det är att behålla sina kunder och hur lätt det är att förlora dem för evigt.

Så… ta själv ett papper och skriv ner de tre företag du gärna handlar av – och varför – och de tre företag du aldrig handla mer av – och varför. Det tar bara några minuter, men jag lovar. Svaren sammanfattar många företagshandböcker, forskningsresultat och utbildningar om lyckat och mindre lyckat företagande.

Eva-Britt Hult

Posted in Blogg poster. Bookmark the permalink.

One Response to Enkla råd om lyckat företagande

  1. Daniel Sjökvist

    Fantastiskt första Blogg inlägg, jag blir väldit inspirerad av detta!
    Fortsätt så här Eva-Britt!

    MVH Daniel S